2 oktober 2015

Duurzaam Voedsel; een agenda om op te eten

Afbeelding uitnodiging 12 oktoberGezond en eerlijk eten, wie wil het niet? Iedere politicus van links tot rechts is voor duurzaam en veilig voedsel: met mate en niet vaker dan drie keer per dag te gebruiken, door de hele wereldbevolking van Noord tot Zuid. Klakkeloos doorschransen bedreigt immers zowel onze eigen gezondheid als de wereld die we onze kinderen nalaten, dus zonder enige aarzeling heft heel Den Haag op dit onderwerp het vingertje. Maar dan komen ze om de hoek, de plofkip en de lopende Latijns Amerikaanse Co2-fabrieken die we tot hamburgers verwerken (‘koeien’) en al die stoere, zeer weerbare granen en rijstkorrels die zo slim maar helaas nog met onbekende gevolgen genetisch gemodificeerd zijn. Dan lijkt het opeens of we moeten kiezen, tussen ‘goedkoop en voorspelbaar’ en ‘duur en anders’ en dan valt de politiek nogal voorspelbaar nogal stil.

Burgers en wetenschap hebben ondertussen meer dan genoeg ideeën over hoe het anders kan, het wemelt wereldwijd van de creatieve invallen en alternatieve producten. Maar de vraag is dus, wanneer krijg je ook de politiek mee? Wat moet er gebeuren om ook besluitvorming te krijgen richting eerlijker én lekkerder eten? Tijdens een avondbijeenkomst over duurzaam voedsel, eerlijke productie en de ruimte voor burgerinitiatief gaan kritische denkers én eters in gesprek met de politiek over een agenda om op te eten.  U bent van harte welkom om aan te schuiven.

Met onder meer Sharon Dijksma (staatssecretaris van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), Rolf Steenwinkel (PvdA netwerk Duurzaam), Eva, First Lady of Chocolate (Tony’s Chocolonely), Wouter van Eck (mede-oprichter van Food Forestry Netherlands),  Natascha Kooiman (mede-oprichter van Smaackmakers) en Pieter van ‘t Veer (hoogleraar te Wageningen), onder leiding van Menno Hurenkamp (Wiardi Beckman Stichting).

Maandag 12 oktober, 19:00 uur – 21.00 uur (inloop 18.30 uur), Dudok, Hofweg 1a, Den Haag

Voor meer informatie en aanmeldingen: [email protected]