Het klimaatakkoord en de bebouwde omgeving

2 januari 2019

Woensdag 30 januari organiseert de themagroep Groene Energie van het landelijke netwerk PvdA Duurzaam een discussieavond over het klimaatakkoord (of wat daar van over is) en de consequenties voor de bebouwde omgeving. Diederik Samsom leidt de onderhandelingen over een akkoord dat er voor moet zorgen dat in 2030 twee miljoen Nederlandse huizen van het aardgas af gaan. William Moorlag, lid van de Tweede Kamer namens de PvdA met o.a. “economie en klimaat” in zijn portefeuille, stelt “daar moeten nog een hoop keuzes worden gemaakt. We horen nu verhalen dat de grote bedrijven aan de klimaattafels subsidie eisen om minder te vervuilen, terwijl ze nu al in Nederland erg weinig betalen voor hun energie. En dit kabinet kennende vinden zij een gewillig oor. Tegelijk wordt er van gewone Nederlanders verwacht dat ze zelf die warmtepomp kopen en die hogere gasrekening betalen. Zo gaat het niet werken. De energietransitie slaagt alleen als we de rekening bij de grote vervuilers neerleggen, en niet alleen bij de gewone Nederlanders.”

De transitie naar duurzame woningen vergt veel inzet van woningcorporaties, particuliere huiseigenaren, VVE’s, banken en netwerkbedrijven, maar ook van overheden. Zo krijgen gemeenten de regie bij het maken van een warmte-transitieplan voor elke buurt. Provincies en waterschappen moeten geothermie, warmte-transport en warmte-opslag mogelijk maken. Het rijk moet zorgen voor een degelijke en heldere leidraad, naast alle benodigde wetgeving.

Programma

William Moorlag en Diederik Samsom zijn gevraagd uiteen te zetten wat ze van het akkoord verwachten en welke bijdragen PvdA-leden kunnen leveren. De themagroep zal Samsom confronteren met enige minpunten van de afspraken die onder zijn leiding gemaakt zijn. Denk aan de focus op individuele huiseigenaren in plaats van huurders en de focus op particuliere oplossingen om van aardgas af te komen, die de echt duurzame, collectieve oplossingen in de weg staan.

Wij nodigen u graag uit voor deze bijeenkomst waarbij u met William en Diederik in discussie kunt gaan over het gewenste landelijke beleid en over de taken voor het lokale bestuur.

Kijktip: ter voorbereiding op deze avond adviseren wij u om de uitzending van Pauw van 18 december terug te kijken waar Diederik Samsom een nadere toelichting geeft op dit onderwerp.

Tijd, locatie en aanmelden

Wanneer:           30 januari , woensdagavond

Tijd:                     Inloop 17.30, start 18.00 – 20.30 uur. Vanwege het aanvangstijdstip zullen wij naast koffie/thee ook voor broodjes zorgen. Zorg ervoor dat u uiterlijk om 17.15 uur aanwezig bent i.v.m. de veiligheidscontroles.

Waar:                  Tweede Kamer, Den Haag; melden bij bezoekersingang: Lange Poten 4, Den Haag
Aanmelden :      Graag per mail aan PvdA Duurzaam: [email protected]

Wanneer u de Tweede Kamer bezoekt, geldt een aantal toegangsregels:

• Alle bezoekers moeten zich kunnen legitimeren
  • Alle bezoekers moeten door detectiepoortjes
  • Alle bagage van bezoekers dient door een scanapparaat te gaan
  • Alle bezoekers moeten binnen het beveiligde gebied steeds begeleid worden