Alle wind naar Zee?

24 december 2021

De themagroep Energie van PvdA Duurzaam is in gesprek gegaan met Windalarm over hun standpunten. Lees in dit document de uitkomsten daarvan.

Volgens Windalarm zijn de nadelen van wind op land groot, windmolens maken lawaai en geven slagschaduw en dit ervaren veel mensen als overlast en leidt bij sommige mensen tot stress en daaraan gerelateerde gezondheidsklachten. Tegelijk betoogt Windalarm dat er voldoende mogelijkheden op zee zijn om de klimaatdoelen te halen. Daarom zou er gestopt moeten worden met aanvullende doelstellingen voor wind op land.

PvdA Duurzaam erkent de mogelijke negatieve gevolgen van windmolens op land maar vindt een totale stop te rigoureus. Er zijn namelijk ook plekken waar die negatieve gevolgen niet optreden. Tegelijk biedt wind op land, vanwege de kleinschaligheid, ook een belangrijke mogelijkheid voor burgers om zelf te investeren in de energievoorziening voor hun regio of stad. Wat belangrijk is voor het draagvlak voor en betrokkenheid bij de energietransitie.

Belangrijkste reden echter om wind op land niet af te schrijven is de enorme urgentie en haast die er is om zo snel mogelijk zo veel mogelijk elektriciteit duurzaam op te gaan wekken, willen we de mondiale opwarming van de aarde tot maximaal 1,5 graden Celsius beperken. Een streven wat mondiaal breed gedeeld wordt vanuit het besef dat er anders zeer ontwrichtende klimaatverandering optreedt met enorme negatieve impact op de levens van miljoenen mensen. Dat betekent voor Nederland dat we na het behalen de klimaatdoelen van het klimaatakkoord in 2030, 55% CO2 emissiereductie, nog een hele weg te gaan hebben om daarna naar 100% CO2 emissiereductie te gaan, zo ver mogelijk voor 2050. Voor die opgave nu al wind op land afschrijven kunnen we ons niet veroorloven en is niet eerlijk.

De toon die Windalarm zet, met het woord alarm en door te pleiten voor een stop op wind op land, vindt PvdA Duurzaam onverstandig. De oproep om zeer serieus naar negatieve effecten van wind op land te kijken, zeker als het gezondheidseffecten betreft, steunen we. Er zou vanwege de urgentie van de problematiek nu al veel diepgaander gewerkt kunnen worden aan scenario’s voor het pad naar 100% emissiereductie. En daarin kan dan ook meteen een maatregelen mix gezocht worden met zo min mogelijk overlast.

Meepraten hierover, kom dan naar onze Linkedin pagina.