Bericht van de werkgroep landbouw

1 november 2021

Beste leden van PvdA Duurzaam,

Graag informeren wij jullie over onze werkgroep landbouw en ons eerste speerpunt: het Nationaal Strategisch Plan.

Start werkgroep landbouw

Dit voorjaar is de werkgroep PvdA Duurzaam Landbouw gestart, als onderdeel van PvdA Duurzaam. Wij vinden dat de landbouw binnen de PvdA en PvdA Duurzaam te weinig aandacht krijgt, terwijl de landbouw toch een hele belangrijke rol speelt bij (het oplossen van) de klimaat- en biodiversiteitscrisis.

Speerpunt Nationaal Strategisch Plan

Als eerste speerpunt hebben wij gekozen voor het Nationaal Strategisch Plan (NSP).  Vanaf 2023 gaat een nieuwe periode van het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) in. De nadruk ligt minder op algemene inkomenssteun voor landbouwers, maar meer op vergoeding van prestaties die landbouwers leveren voor maatschappelijke problemen rond bijvoorbeeld klimaat, biodiversiteit en stikstof. Elk land moet hun vergoedingensysteem in een NSP opschrijven. Dit plan moet voor 1 januari bij de Europese Commissie (EC) liggen. De EC beoordeelt vervolgens of het plan beantwoordt aan Europese richtlijnen. Daarna stelt ons parlement het NSP definitief vast en gaat het beleid in vanaf 1 januari 2023.

Vele afwegingen binnen het NSP

Binnen het NSP komen veel afwegingen aan de orde. We noemen een paar voorbeelden. Aan welke eisen moeten landbouwers voldoen om in aanmerking te komen voor de algemene premie, de algemene conditionaliteit? Als de eisen te hoog zijn, vragen veel landbouwers het geld misschien niet aan, waardoor ze zich ook niet aan de regels hoeven te houden. Een andere vraag is of meer geld overgeheveld moet worden naar specifieke, zogenaamde eco-regelingen? En hoe moeten die eco-regelingen er uit zien? Moeten landbouwers bijvoorbeeld langs alle sloten drie meter bufferstroken aanhouden om de waterkwaliteit te verbeteren maar waardoor de inkomens van de landbouwers achter uit gaan? Moeten de GLB-gelden naar alle landbouwers of moeten GLB gelden zich concentreren op de plekken met de grootste problemen, bijvoorbeeld in een strook rond alle Natura2000-gebieden. Het is een complexe puzzel. Geïnteresseerden kunnen de ontwikkelingen volgen op  https://www.toekomstglb.nl/

Webinar over het NSP

We kunnen terugkijken op een geslaagd webinar op 27 september over het Nationaal Strategisch Plan met 33 aanwezigen van diverse politieke geledingen van PvdA en GroenLinks. Ter voorbereiding van dit webinar hebben wij een notitie geschreven. Jeroen Candel en Robert Baayen van de Wageningen Universiteit gaven een informatieve presentatie. Zij stelden dat de GLB-middelen meer maatschappelijke doelen kunnen dienen, mits de overheid een grote zak geld beschikbaar stelt uit andere dossiers. Verder is het van groot belang dat verschillende bestuurslagen binnen PvdA snel  in actie komen. Ook uit het verslag blijkt dat we een goede uitwisseling van gedachten hadden.

Vervolg, doe je mee?

De werkgroep organiseert vooralsnog bijeenkomsten over het NSP voor onze betrokken vertegenwoordigers in parlement, provincies en waterschappen. De werkgroep landbouw van Groen Links houdt ook een serie bijeenkomsten over landbouw. We zullen de leden van PvdA Duurzaam op de hoogte houden van die bijeenkomsten. En leden met interesse in de landbouw zijn van harte welkom om met onze werkgroep mee te doen. Voor mee informatie kan je contact opnemen met Sophieke Kappers