Dialoogsessie: Hoe een brug te slaan tussen mensen in de bubbel van verduurzaming en de rest van Nederland?

13 mei 2024

Praat mee!

Hoe slaan we een brug vanuit onze duurzaamheidsbubbel naar de rest van Nederland?

Verduurzaming is in onze politieke visie en taal een randvoorwaarde voor bestaanszekerheid en gaat dus naast het redden van de planeet ook over het goede, eerlijke en rechtvaardige leven in onze samenleving voor iedereen. Met die boodschap krijgen we toch vele kiezers niet enthousiast. In hoeverre is dat te wijten aan onze taal en/of het verhaal en de context waarin we onze voorstellen plaatsen? Zijn we te snel te technisch en inhoudelijk en vergeten we de meer sociale/bedoeling van onze voorstellen te vertellen? Of hebben we last van het elitaire image wat de energietransitie en duurzaam voedsel gekregen hebben; speeltje voor de rijke? Is dat beeld terecht en te veranderen, of zijn er echt andere beleidsvoorstellen nodig?

Deze en andere vragen gaan we in een aantal gesprekken met elkaar verkennen en kijken welke ideeën daarover leven binnen onze partijen. De oogst kunnen we daarna gebruiken binnen onze partijen om in de toekomst de brug beter te gaan slaan.

Woensdag 29 mei 20:30-22:00, via zoomlink:

Ter inspiratie, hieronder de ideeën vanuit het eerste gesprek wat in klein gezelschap plaatsvond op 22 april 2024:

Een brug slaan naar de mensen in Nederland die niet bezig/enthousiast zijn over verduurzaming zou misschien kunnen beginnen met erover te gaan praten vanuit een mens-perspectief in plaats van het nu veel gebruikte planeet-perspectief: een leefbare planeet, klimaat redden, natuur herstellen wordt dan beter leven, goedkoop warm huis, meer natuurgebieden waar je vrij in mag. En hier dan ook concrete voorstellen op ontwikkelen, dus wel energiebelasting vrijstelling voor arme mensen (en hoger tarief voor industrie), goedkoper gezond voedsel etc.

Een andere insteek die langskwam was meer op de verontwaardiging inspelen, en kritischer zijn in onze uitingen, grote ongelijkheid in inkomens en vermogen, doorgaande ruimte voor grote bedrijven om onze leefomgeving te vervuilen, enorme winsten op woningbouwprojecten zonder deugdelijke voorzieningen. Dat echt benoemen en uitvergroten om duidelijk te maken wat onze koers gaat veranderen.

Of verander het frame: het huidige beeld dat Groenlinks-PvdA schetst is dat duurzaamheid moet, de klimaatopwarming rampzalig is en dat we afstevenen op vernietiging van onze planeet. Verduurzaming moet eerlijker, betaalbaarder en rechtvaardiger en iedereen moet meedoen. Dat is allemaal negatief ingestoken. We kunnen het ook positief stellen en een wenkend perspectief neerzetten: je voelt elke zomer opnieuw dat het klimaat zorgwekkend snel opwarmt. Daar is wat aan te doen. We kunnen het tij keren. Duurzame wind- en zonne-energie is goedkoper dan ooit. We kunnen ervoor zorgen dat iedereen profiteert van lage kosten en een fijn leefklimaat. Goed voor jou én voor de natuur. Het is even hard werken met z’n allen. Maar met onze plannen komen we er wel. Doe mee!

Of zorg dat mensen dichtbij huis beter inzicht krijgen in wat een betere leefomgeving is (en de samenhang met duurzaamheid). Bijvoorbeeld door iedereen een luchtkwaliteitsmeter te geven die binnen- en buitenshuis laat zien hoe het ervoor staat. En zo bewustzijn kweken, ook over nut en noodzaak van bijvoorbeeld goede isolatie i.c.m. ventilatie binnenshuis.