Energiearmoede is te voorkomen met klimaatinkomen!

24 december 2021

Met de verduurzaming van onze energievoorziening zullen de kosten voor onze energie toenemen wat voor lagere inkomensgroepen tot energiearmoede kan leiden. Het grootste deel van de kosten bestaat echter uit energiebelasting, die onevenredig verdeeld is. Bij weinig gebruik betaal je meer en bij veel gebruik minder, met als gevolg dat burgers meer dan 80% van de energiebelasting (ca 5 miljard per jaar) betalen en grote bedrijven vrijwel niets. Van de gemiddelde energierekening van 1 huishouden à 1500 euro/jaar is ongeveer de helft energiebelasting, dus 750 euro/jaar.

De energiebelasting moet worden aangepast, door hem evenredig/vlak te maken of de belasting te verplaatsen naar de bron bij de import/productie van fossiele brandstof. In combinatie met een uitkering aan de burger, het klimaatinkomen, dat compenseert voor hogere prijzen omdat de producenten de hogere belasting druk zullen doorberekenen, voorkomen we dat de rekening als nog bij de burger komt, dat er klimaatarmoede optreedt en zo krijgt de burger de keuzevrijheid om voor duurzame opties te kiezen.

Lees in dit artikel hoe dat allemaal zit en welke opties er voor de overheid zijn om dit vorm te geven.

Meepraten hierover, kom dan naar onze Linkedin pagina.